top of page

התלמיד והרב

  • תמונת הסופר/ת: Uri Hirshman
    Uri Hirshman
  • 20 באוק׳
  • זמן קריאה 1 דקות

תלמיד: רבה מהם גבולות היהדות? מה צריך יהודי לעשות או להגיד כדי להיחשב לא יהודי; משומד? ואיתימא דאין נפקא מינא לשאלתי, הרי נצרכין אנו לידע את מי אנו מוקיעים והוא כבר לא נחשב יהודי?

רב: ראה בני: שאלה זו ביסודה נתונה בידי שמיים, מאחר שכיום משאנו עדים בעינינו לשיבת ציון המיוחלת אחרי אלפיים שנות גלות איננו נצרכים (כמו אבותינו) להטיל חרמות על מנת לשמור על יהדותנו בתפוצות. אך דע בני כי שאלת הגבולות חשובה על פי מידת האמת. ישנם דברים חשובים שכל שמוציא עצמו מהם אינו עומד על דרך הישר ואינו חולק עמנו את אמונתנו.

תלמיד: ומהי, רבי, אותה המהות החשובה של היהדות? מיהו יהודי? רב: שאלה גדולה מאוד שאלת בני, כאשר אני מודדים מהם המרכיבים המהותיים של אסכולה כלשהי, נצרכין אנו להגדיר את מטרתה ולמדוד אילו מרכיבים מקיימים את מטרה זו. צא בני למסע, למד את משנה אבות ג ט"ו וחפש פתרון לשאלתך.

תלמיד: אנא ממך, רבי, גלה לי מעט ממה שעתיד אני לראות.

רב: ובכן, ישנן שתי סברות גדולות בני. האחת כי מעשה היהודי הוא שנבחן וכל עוד יקיים מצוות התורה יכלל חלק מאיתנו. והשנייה טוענת שהחשוב הוא להאמין באמת כלומר להחזיק בדעות הנכונות אודות אחדותו של האל ומעט ממעשי המרכבה. 

חושבים שאתם יודעים למה התכוון הרב במשנה אבות ג ט"ו? כתבו לנו! thehartmanist@gmail.com

תגובות


bottom of page