התקשורת - זה כל העניין!
- Uri Hirshman
- 20 באוק׳
- זמן קריאה 3 דקות
איתמר נחמני, מחנך י"ב 1
רגילים להתבונן על חטא האדם הראשון ולראות בו את מהות החטא האנושי שאותו אנו גם אמורים לתקן במהלך ההיסטוריה. נכתבו על החטא הזה פרקים ארוכים מאוד בתולדות המחשבה היהודית. תלמיד חכם בן המאה 20, הרב יהודה ליאון אשכנזי, המכונה מניטו, ביקש לחדש שחטאו של האדם הראשון אינו רלוונטי עוד להיסטוריה האנושית. למעשה, הוא טוען (בעקבות המקובלים) - שחטא זה תוקן כבר. לתפיסתו החטא האנושי הבסיסי שלא תוקן - והוא העובדה המרכזית של האנושות ממנו והלאה - הוא חטא קין והבל. על מנת להבין לעומק את דבריו נשתמש במדרש בראשית רבה (כ"ב) נתפס לפסוק שקדם לרצח: "ויֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה, וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו, וַיַּהַרְגֵהוּ"(בראשית ד, ח) השאלה בפסוק היא ברורה, הפסוק נראה חסר. קין אומר משהו להבל אחיו אבל לא ברור מה. המדרש נותן מספר תשובות של הנושאים שאולי עלו שם: סכסוך על קרקעות, על מטלטלים, על אישה ועל מקום המקדש. במילים אחרות המדרש מנסה לומר לנו שאלו התחומים עליהם בני אדם עושים מלחמות: הם מקיימים מלחמה על קרקעות, על רכוש, על אהבה וכמה שזה קשה לומר גם "עבודת אלוהים". נראה שהמדרש מנסה לומר שזה ממש לא משנה מה אמר שם קין להבל. התורה, אומר המדרש, השאירה את העניין הזה לא מפורש כי הבעיה בעומקה היא אחרת. בני אדם מסוגלים להגיע עד כדי רצח, חורבן העולם, אם לא מתקיים יסוד חשוב ביניהם. את היסוד הזה מנסה להסביר מניטו (סוד מדרש התולדות ג', עמוד 152):
השאלה העומדת על הפרק היא האם הבל הוא בגדר של תוספת מיותרת, ואם כן נמצא בסכנת חיים מתמדת, או שמא בעל העולם הזה , קין, מבין את תפקידו המיוחד, היחידאי של הבל, בעולמו של קין? שאלה זו היא השאלה הנשאלת בכל דור ודור : האם יש לאחר מקום בעולמו של מי שרואה את עצמו כבעל הבית בעולם הזה? [...]
האתגר של קין הוא לאפשר להבל לחנך אותו. קין נבחן על עניין האחווה. על שניהם לפתור יחד את משוואת האחווה. קין נכשל כך גם הבל. אילו הצליחו קין והבל מלכתחילה לפתור את משוואת האחווה, היה התיקון נגמר על ידם."
מהו החטא? אנו רגילים להתבונן על הסיפור של קין והבל כחטא בלעדי של קין. החידוש הגדול בדבריו של מניטו שהאחריות רובצת גם על הבל. מה הבעיה עם קין – זה ברור. קין רואה את העולם כקנוי לו, הוא מבחינתו נמצא לבד בעולם, "הבל" כשמו כן הוא: הבל (=חסר חשיבות) בעיני קין (קין מלשון קניין). קין לא מסוגל לראות את האחר על כל צרכיו, מאווייו וערכיו. כאשר "התוספת המיותרת" לכאורה בעולם מפריעה לו הוא מסיר אותה. זו תכליתה של השאלה המוסרית. מוסר מתחיל ביכולת שלי לראות את האחר ולתת לו מקום בעולם. זו הבעיה המוסרית שאיתה מתמודד העולם מאז קין והבל ועד היום – בכל מישורי החיים. אולם כאמור, האחריות אינה רובצת רק על קין. האחריות באופן די מדהים רובצת לדעת מניטו גם על הבל. אם נדייק בפסוק נראה שקין הוא זה שמדבר, הבל נאלם דום. הבל לא עונה, הבל אולי אפילו מבטל את עצמו לחלוטין. וכאן טוען מניטו צפה הבעיה הבסיסית יותר. להבל כמי שהגיע אחרי קין לעולם היה תפקיד - להיות האחר של קין ולחייב אותו להתייחס אליו. הבל בחר לשתוק ובמובן הזה בעצם בחר לוותר על קיומה של מערכת יחסים ושל תקשורת. קין והבל פירקו יחד את משוואת האחווה. משוואת האחווה הבסיסית אומרת יש לאחר קיום בעולם שלי וגם אני צריך להתקיים בעולמו. השאלה האנושית הבסיסית היא איך אני לומד לתת מקום לאחר בעולם שלי. הדרך ללמוד לתת לאחר מקום בעולם שלי היא לקיים איתו תקשורת בונה ובריאה. חטא קין והבל הוא חטא שמבטא יותר מכל דבר אחר את הקריסה המדממת של חברה שפשוט לא מסוגלת לדבר באופן בריא ובונה.
בימים האלו החברה הישראלית מגיעה לנקודה קריטית בה היא חייבת לתקן את הקלקול שנמשך בעולם מאז קין והבל, להתעלות לגודל השעה ולקיים בנינו תקשורת מקרבת, בונה, בריאה, כזו המבקשת לתת לאחר מקום בעולם שלי ולהפך. זה תלוי רק בנו. בכם. לו יהיה.




תגובות